Wednesday, November 06, 2013

Baking project: Carrot almond cake with cheese frosting

Assalamualaikum,,
Lama sangat dah tak post apa-apa kat blog ni. Bukan tak sempat, tapi tangan ni malas sangat nak menaip. Kerana cuti yang amatlah panjang ni, sampai tak tahu nak buat apa dah, maka barulah tertergerak hati nak menaip.
Disebabkan harini, hari membaking kek, so, post ini hari pun pasal kek la jugak. Kek yg aku buat hari ni adalah "carrot almond cake with cheese frosting", atau dalam bahasa melayunya, "kek lobak almond dengan lepa keju". Panjang gila nama. Kek ni adik bongsuku yang request selepas berkali-kali menyuruh abang dia pergi beli kek lobak. Feveret katanya. Aku pula,memang tak makan kek carrot ni, sebab aku kurang sikit makan sayur.
Dah takde kerja nak buat,pagi tadi start la buat kek ni. Lepas je semua pergi sekolah,terus aku pergi dapur, parut carrot. Sampai patah pemarut tu aku kerjakan. Setelah hampir 3 jam duk mengotorkan dapur, nilah hasilnya yang keluar.

Resepinya saya ambik kat myresepi: By newbie123



Bahan-bahan ( 1 biji kek )

2 1/2 cawan parutan carrot (lebih kurang 3 batang carrot)
4 biji telur
1 cawan minyak sayuran [letak minyak jagung]
1 1/2 cawan gula putih
2 cawan tepung
1 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu teh serbuk kayu manis [tak letak]
1 sudu teh serbuk buah pala (nutmeg) [tak letak gak]
1 sudu teh vanilla
1/2 sudu teh garam
1 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang [aku letak kismis gak]

Cara-cara

Panaskan oven 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.Campurkan tepung,baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk nutmeg, garam dan ayak.Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak payah pakai mesinl, pakai senduk kayu jer sebab tak payah nak pukul lama lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit kedalam adunan telur dan kacau sebatiMasukkan vanilla, parutan carrot, dan kacang cincang. Kacau sebati, lepas tu tuang dalam tin kek, bakar lebih kurang 40 minit ke satu jam...ikut saiz tin kek jugak...tebal atau nipis kek ni. Lepas 40 minit tu test la sekali sekala, cucuk ngan lidi.

Utk topping aku main campak je cream cheese, butter, gula, esen vanila perahan limau sikit. Kalau nak resepi yang sedap, boleh tengok kat blog 'air tangan cik siti'


p.s#  adik aku spm harini. All the best and good luck. Get as many As as u can..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...