Tuesday, July 10, 2012

Entry sebelum study I


Masa kecik-kecik dulu, mama ajar, setiap kali sebelum tidur, baca tiga Qul plus doa tidur dan tiup kat seluruh badan. Mama kata buat doa pelindung. Aku pun praktis lah tiap malam. Maybe dulu-dulu aku ni sangat penakut. Selalu terbayang  hantu kat atas almari la, kat bawah katil la. Kadang-kadang, bantal peluk aku yang macam hantu bungkus tu, aku buang jauh-jauh. Manalah tahu dia bertukar jadi benda lain. We never know,hehe.

Tapi sekarang, doa tidur pun tak ingat nak baca. Letak je kepala, terus K.O. Kalau time ingat nak baca tu, bacalah jugak. Tapi boleh dibilang dengan jari. Bukan tak ingat nak baca, tapi terlupa.

Masa kecik-kecik dulu, mama larang kami buat bising tiap kali time maghrib. Sebelum maghrib, semua kena ada kat dalam rumah. Tak boleh berkeliaran, sebab time tu, banyak benda lain tengah berkeliaran.Time dari azan maghrib ke azan isyak,kami semua kena duduk diam-diam. Tak boleh bergurau dan main-main. Mama selalu kata, kalau main time tu, nanti benda tu ikut main sama. Aku fikir, mungkin tu just cara orang-orang tua nak mengawal anak-anak dorang. Tapi, bila tengok adik aku yang benjol kat kepala akibat main tumbuk bantal sorang-sorang time maghrib, aku jadi percaya.

Tapi sekarang, time mahgrib pun aku still ada kat luar rumah jugak. Kadang-kadang bergurau bersama teman and buat bising bersama. Hm, tak de la pulak benda tu nak buat bising bersama. Myb dia suka kacau budak-budak je kot.

Masa dulu-dulu, dalam 3-4 bulan sebelum exam, mama mesti tak bagi kami tengok tv. Mama akan tampal kertas besar kat skrin tu. "NO TV". Aku ingat lagi, time mama and abah tak ada kat rumah, adik aku akan curi-curi tanggalkan kertas tu. Aku pun join la sekaki tengok tv. Bila mama balik, mama sentuh belakang tv. Huh, panas dowh. Takpe, adik aku yang on, dia yang kena. Jahat.

Tapi sekarang, aku dah belajar kat uni, jauh dari rumah. Semua tu aku tak praktis dah. Study pun depan tv. Even now, bertambah lagi dua skrin. Skrin phone and skrin lappy. Sekarang pun tengah khusyuk menghadap laptop, and on the way nak melayan tv pulak.

Sudah cukup cukup sudah,,study study la weh..




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...