Saturday, November 13, 2010

aku..ais..ping and beng..

~~hee~~

Two post in one day. Bukannya rajin sangat pun, tapi kemalasan nak study for muet sok. Just muet, and then i'll be free.Yeees!!..(erm, only for a week..T_T.).Then, boleh balik rumah.Mummy...daddy...wait for me..!!!

Hm,,Malam ni nak share pasal satu benda ni. Tiba-tiba ketagih nak benda ni. Not dadah musuh negara tu, ok! One of my fav. Maybe yours too..pasal teh ais ataupun minuman yang sewaktu dengannya. Macam2 nama yang dibagi kat minuman2ni..depends on negeri..Misalnya,kat kelantan ktorang panggil teh/milo beng.kat sabah, milo/teh ping..kat negeri lain tak pasti la pulak. Kena tanya la nanti..

Hm,,mesti pelik kan, malam-malam nak post pasal minuman ais ni. Special sangat ke dia ni??Or aku dah buang tebiat?? Padahal ia cuma teh/milo yang dicampur susu and then cedok ais. Siap.

Actually, bukan nak cerita sangat pasal teh or milo ais tu..Tapi, kisah di sebalik tabir 'pengoderan' dorang ni.Korang rasa apa yang terjadi kalau korang order milo ais ikut loghat kelantan kat tengah-tengah bandar Kuala Lumpur??

Adik aku dah pernah buat dah. Tapi bukanlah kat tengah2 bandar KL tu. sipi2 je..Time tu my family tgh sarapan kat restoran mamak kat Nilai. Tak ingat apa nama restoran tu. Nak tahu apa jadi??....Baca kisah dibawah..

====================================================================
Scene 1

Bro : Bang, milo beng satu. ( Adik yg tak sedar diri..he2)

The waiter just give him a small nod and went to the kitchen. After 2 minutes, he came with a glass of yellow liquid.

Waiter : Nah, air.
Bro : Kenape kaler air milo ni kuning?? (hu,,buat2 blur..)
Waiter : Aiyoo,,ini AIR BELIMBING ar..bukan milo..
Bro : Tadi order air milo ais la..
Waiter : ?? (aku ada sound problm ke??)

At that point,we just realized that we're in Nilai..not Kelantan. And also, 'milo beng' sounds like belimbing. Tu lah jugak first time aku dengar orang order jus belimbing. Tapi kesian kat mamak tu kena buat air milo ais balik.

Tu kisah adik aku yang tak berapa sedar diri.. Apa yg jadi kat aku n kawan aku pulak dah kira masuk kategori lupa diri..Nak tahu kisahnya..Baca la lagi..Kalau dah tak nak baca, tekan tanda 'x' kat sudut kanan tu yer..

====================================================================

Scene 2

This happened in Kelantan, during my clinical attachment kat Klinik Pergigian Besar KB tu (klu tak silap la..)

Waiter : Nok air gapo??
Me : Air teh ais.
Friend I : Teh beng.
Friend II : Teh beng.
Friend I : Oo,,nok air teh beng 2..teh ais 1..(hu2,,my friend try to simplified our order)

Huh,,terus je waiter tu gelakkan ktorg..Tak ke teh ais ngan teh beng tu sama??

====================================================================
Ni pulak kisah antara aku, dia dan air milo..Tak membabitkan cinta 3segi pun..Alkisahnya begini..

Scene 3

This had happened in Sabah. Cousin suruh buatkan dia milo ais.

Cousin : Kin*, buatkan milo ping** satu.
Me : (dgn blurr nya..) Camne nak jadikan milo colour pink??


And sekali lagi ditertawakan gara2 air milo/teh ais.


*Nama manja aku..
**In sabah, they refers iced drinks as 'ping.' From what I've read, this word comes from Hakka.

============================================================================

Ha,,tulah kisah yang aku nak kongsi malam2 ni. Walaupun kisah tak berapa menarik, tapi, at least dapat la jugak hilangkan tension ni. Sory kat sape2 yang bertambah tension lepas baca post ni. Drpd kisah2 ni, bnyak jugak pngajaran yg aku dpt, antaranya:

1. sentiasa sedar diri & x lupa diri tak kira di mana anda berada..
2. Belajar la loghat negeri len jugak..jgn jadik cam katak kat dalam kasut sekolah aku dulu..
3. Last,pilihlah kwn yg dpt bezakan teh ais ngan teh beng...hu2, sorry s****.

K ar, dah nak gi study ni...chaow bedah..(ala2 kak b..)
p/s: this post had been written on 12 Nov and published on 13 Nov due to some reasons.

3 comments:

Unknown said...

haha..ingatkn s**** nak perli,rupa2nya dia xperasan gak..mmg xlh bawak dh s**** mnum2..fail!!

Unknown said...

betul..betul..betul..

syaiba said...

haha. lawak la entry ni..,.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...